utorok 11. januára 2011

Macarons s ananásovým curd a kokosovým krémom

Musím sa úprimne priznať, že už dávno som nepociťovala takú beznádej pri pečení ako pri príprave týchto malých sladkých potvoriek. Dlho som obdivovala dokonale krásne macarons zo zahraničných stránok a knižiek. Ale čím viac som si o ich pečení čítala, tým viac ma to odradzovalo kvôli náročnosti. Ale aj lááákalo samozrejme:))) Nakoniec po vzhliadnutí krásnych macarons Martinky (mauka) a Adky (Adusha22) som sa konečne odhodlala...Navyše nedávno na potulkách po Viedni som v dvoch alebo troch cukrárňach naďabila na nádherné macarons a úplne som sa do nich zbláznila:))) 

Najprv som sa rozhodla skúšať len z polovičnej dávky, a to sa neskôr ukázalo ako veľmi rozumné rozhodnutie, keďže celá prvá várka putovala rovno do koša. Macarons mi totižto celé na povrchu popraskali a bol na ne vyslovene nešťastný pohľad. Ďalší pokus sa niesol v podobnom duchu, avšak na moje prekvapenie upečené macarons mali úplne inú štruktúru ako tie prvé (povedala by som, že vyzerali ešte horšie), skrátka podobali sa skôr na nejaké roztečené vysušené placôčky. Tretia várka bol takisto nepodarok - vzhľadovo niečo medzi prvým a druhým pokusom. A tu som už začala obviňovať našu novú elektrickú rúru, ku ktorej som nikdy nemala veľmi pozitívny vzťah. Odjakživa inklinujem k starým dobrým plynovým rúram, ktorú ešte stále vlastní moja mamina. Tak som sa teda vydala na skusy k našim - že reku, keď sa to aj na poštvrté nepodarí, nepodarky poje tata, ktorému je jedno, či je koláč taký alebo onaký, hlavne že je to sladké. A na moje obrovské prekvapenie konečne na štvrtýkrát sa mi podarilo upiecť macarons, ktoré vyzerali k svetu. Tešila som sa ako malé dieťa a bola to zároveň obrovská satisfakcia za to predošlé neúspešné snaženie...(dodnes ma obchádzajú mrákoty, keď si predstavím, koľko mandlí, cukru a bielok vyšlo nazmar...) 

Takže suma sumárum potvrdzujem, že upiecť macarons je umenie. Samozrejme, že tie moje stále nie sú dokonalé, ale už sa mi darí dosiahnuť typické znaky macarons, a to: hladučký povrch, ktorý vyzerá akoby macarons boli pokryté polevou, typická "nožička" (t.j. tá malá nerovnomerná "bublinková" vrstva na spodku klobúčika) a okrúhly tvar.
Plnku do týchto macarons som si vymýšľala, takže aj množstvá sú viac-menej také "od oka" (všade som sa ale snažila uviesť gramáž) Ananásový curd ma napadol urobiť z čerstvého ananásu, ale neskôr som si uvedomila, že by sa kľudne mohol robiť aj z konzervy a použiť iba šťavu. Nevadí, možno nabudúce....

Základný recept na macarons:

3 bielka* 200g práškového cukru* 30g krupicového cukru* 110g najemno pomletých lúpaných mandlí

Bielka si odložíme na ca. 48 hodín do chladničky. Pred prípravou macarons bielka vyberieme z chladničky a necháme min. 2 hodiny postáť pri izbovej teplote. 
Mandle pomelieme naozaj na jemnučko a preosejeme cez husté sitko. Práškový cukor preosejeme a zmiešame s pomletými mandľami. Bielka vyšľaháme najskôr na najnižších otáčkach, medzitým postupne pridávame krupicový cukor a na záver krátko vyšľaháme pri najvyšších otáčkach. (pozor , aby sa sneh príliš neprešľahal, macarons potom zvyknú pri pečení praskať).Vyšľahané bielka postupne pridávame k pomletým mandliam a práškovému cukru a stierkou premiešame, kým nám nevznikne krémové a pomerne tekuté cesto.Cestom naplníme vrecko na zdobenie s hladkou okrúhlou špičkou s priemerom asi 11mm. 
Plech vystelieme papierom na pečenie, na ktorý nastriekame kolieska s priemerom 3,5-4cm. Kolieska necháme odpočívať približne 1 hodinu pri izbovej teplote. 
Macarons pečieme pri teplote asi 140 stupňov Celzia asi 14minút. Rúra nesmie byť veľmi vyhriata, aby povrch macarons nepopraskal.  Po vytiahnutí z rúry ich necháme chvíľku vychladnúť, aby sa lepšie odlepovali z papiera. Plníme najlepšie na druhý deň po upečení.

Ananásový curd:

polovica stredne veľkého ananásu (najlepšie s označením extra sweet) *krupicový cukor (podľa chuti)* 2 žĺtka *2 polievkové lyžice limetkovej šťavy * 1 polievková lyžica kukuričného škrobu * 2 polievkové lyžice rozpusteného masla

Ananás očistíme, pokrájame na kúsky a rozmixujeme v elektrickom robote na kašu.
Do hrnca vlejeme  rozmixovaný ananás, pridáme cukor, limetkovú šťavu, 2 žĺtka, škrob a metličkou všetko poriadne rozmiešame.
Zmes privedieme za stáleho miešania k varu, povaríme asi 1 min., stiahneme z plameňa a prilejeme rozpustené maslo. Všetko spolu ešte raz premiešame (ak je vzniknutý curd príliš hustý, zriedime ho troškou limetkovej šťavy)
Ananásový curd prelejeme do pripravenej sklenenej fľašky a odložíme stuhnúť do chladničky. 

Kokosový krém:

125g mascarpone * 1 polievkovú lyžicu kokosového likéru * 2-3 polievkové lyžice kokosovej múčky * práškový cukor podľa chuti
Mascarpone vyšľaháme s práškovým cukrom, pridáme likér a na záver kokosovú múčku.

Upečené macarons natierame najskôr ananasovým curd, na ktorý navrstvíme kokosový krém.




7 komentárov:

  1. Evka,no ty sa sa teda pekne popasovala..to mas moj velky obdiv:)ja som ich skusala len dvakrat..prve sa vobec nedaju nazvat krasnymi,takze sa az cudujem,ze si ma uviedla v predslove:)))a druhe sa uz vobec nedali nazvat macarons,a ani ine meno by som k nim asi nenasla:))ale za to tvoj 4vrty pokus je naprosto macaronovsky dokonaly:)GRATULUJEM!!!!
    (mauka)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. ďakujem moc, moc!!! sama sebe sa čudujem, kde sa vo mne nabralo toľko energie a chuti:))) najmä keď sa mi tak nedarilo. A tvoje macarons Martinka sú taktiež náádhernéé veď aj to ma navnadilo k pečeniu. Na tvojich obdivujem, že sú také pekné bacuľatééé:)) to je faktor, ktorý sa mi nedarí dosiahnuť...pekný večer

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Evka,ved oni ani nemaju byt baculate,vacsinou su take ploske tie origos,takze mozes byt uuuplne spokojna,a pysna na tie tvoje:))
    (mauka)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. no ja neviem, ja by som chcela aby boli trošku baculatejšie:))) okrem toho aj tú nožičku by mali mať väčšiu!! Ale tak snáď nabudúce - ak nejaké bude:)))

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Evicka,
    klobuk dole, ze si to vydrzala az po stvrty pokus, ja by som to vzdala uz pri druhom neuspesnom. Tvoje macarons su nadherne a dokonale!! Krasne hladke (to sa mne zatial nepodarilo) a vysoke su tak akurat ;) Presne ako matka pise, aj mne sa paci to, ze nie su buclate. Vydarili sa ti naozaj na jednotku. A som rada, ze som dnes objavila tvoj blog, hned si ho pridavam do blogrollu na mojej stranke ;) Adusha

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Andrea: jejko Andrejka, srdecne ta vitam na mojom blogu, som strasne rada, ze sa ti tu paci a verim, ze aj ja teba budem inspirovat receptikmi aspon spolovice tak, ako ty mna:)) a macarons som sa podujala piecť aj vďaka tebe, lebo si ma dokonale navnadila:)) a ver, ze aj tvoj detailny postup prispel k tomu, ze som to dotiahla do zdarneho konca...Takze dakujem moc Adka!

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Evicka, dakujem ;) Uz na MMB som z tvojich receptikov a fotiek paf, takze urcite ma budes inspirovat aj nadalej. Tesim sa na nove prispevky ;) adush

    OdpovedaťOdstrániť