streda 9. marca 2011

Losos s limetkovým glazé a zeleninou













Jednoduchý, ľahký a vynikajúci - tieto tri slovká výstižne vyjadrujú tento skvelý recept. Odkukala som ho z knihy Zdeňka Pohlreicha a ako som už vopred tušila, vôbec ma nesklamal, práve naopak - úplne ma očaril a získal si tak trvalé miesto medzi mojimi obľúbenými receptíkmi.
No a ak vám meno Zdeněk Pohlreich nič nevraví, tak ste asi nikdy nesledovali jeho reláciu "Ano, šéfe!", v ktorej navštevoval vybrané české reštaurácie a radil majiteľom, ako lepšie variť a čo robiť, aby sa zlepšil ich biznis. Okrem jeho kuchárskeho umenia sa mi páči aj to, že sa snaží pozdvihnúť typickú českú kuchyňu a fandí českým jedlám pripraveným z poctivých surovín. Zdeněk je charakteristický aj svojim humorom a vtipnými "hláškami", ktorými počas natáčania relácie veru vôbec nešetril. Ak sa chcete trošku pobaviť- kliknite na tento link: http://www.jaros.in/item/nejlepsi-hlasky-zdenka-pohlreicha-ano-sefe

Zdeňek Pohlreich
























Ingrediencie:
losos steaky (odporúčam kúpiť čerstvé - je to obrovský rozdiel v chuti),
1 mrkva,
3 strúčiky cesnaku,
1 malý pór,
1 cuketa,
2 paradajky,
soľ,
biele korenie,
maslo,
olivový olej.

Na limetkové glazé:
1 ČL čerstvo vytlačenej šťavy z limetky,
1 ČL sójovej omáčky (ja používam Bio sójovú omáčku),
1 ČL zázvorovej šťavy (kúsok čerstvého zázvoru),
3 PL olivového oleja,
soľ, 
biele korenie.

Keďže glazé je veľmi chutné, odporúčam pripraviť si ho aj viac - to znamená uvedené množstvá surovín na glazé zdvoj až strojnásobiť...

Príprava:
Suroviny na glazé zmiešame a odložíme bokom (zázvorovú šťavu získame tak, že čerstvý zázvor postrúhame a následne z neho rukou vyžmýkame šťavu).
Cesnak a mrkvu nakrájame nadrobno a orestujeme na panvici s trochou olivového oleja a odložíme bokom na tanier. Pór nakrájame na polkolieska a taktiež len veľmi krátko orestujeme na panvici, kde sme restovali mrkvu s cesnakom. Opäť odložíme na tanier. Cuketu aj so šupkou nakrájame na kolieska a opečieme na panvici - odporúčam nenasypať ju na panvicu "hala-bala", ale pekne poukladať jednotlivé kolieska vedľa seba, nechať opiecť z jednej a potom aj z druhej strany. Opečenú cuketu tiež odložíme na tanier k ostatnej zelenine. 
Lososa umyjeme (môžete ho ponechať aj s kožou), osolíme, okoreníme a sprudka opečieme na panvici, v ktorej sme roztopili maslo s troškou olivového oleja (samotné maslo sa zvykne pripaľovať, tak preto ten olej). Lososa opekáme veľmi krátko - max. 5 min.
Paradajky zbavíme šupky (nie je to vyslovene nutné), odstránime semienka a nakrájame ich na malé kocky. 
Glazé prehrejeme v panvici. Na tanier nasypeme orestovanú zeleninku, pridáme paradajky a navrch položíme opečenú rybu.  Na záver prelejeme prehriatym glazé. Dobrú chuť!

Zdroj: Zdeněk Pohlreich

20 komentárov:

  1. same dobrotky dnes, evi lososa milujem urcite sa nechám inspirovat a to coskoro

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Slávka dakujem. budem sa moc tešiť, dúfam, že si pochutnáš!!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. No tak toto nevyskúšať by bol hriech Evulienka... ukladám a ďakujem za krásne načančané pripomenutie Zdeňkovho receptu :o)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Evi, uz som chodila nakukat na tvoj blog, ci si nieco nepublikovala a voila tu to mame. Zdravy lahky pokrm. Hodi sa k jarnej ociste.
    Len jedna otazka. Orestujes zeleninu a potom pripravis zbytok. Nevychladne ti to medzitym? Ci ked sa na to naleje horuce glase, zohreje sa?

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Eviana:Evi, tak, tak, hriech nevyskúšať tento skvelý receptík. A čo sa týka toho "načančania", tak na Zdeňka sa ja nechytám - on je v tom fakt macher. A ďakujem Evka za komentárik...

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Dora: Dorka veľmi trefný poznatok! Tvojmu bystrému kuchárskemu očku tento chýbajúci krok neunikol:)) Áno, máš pravdu, vychladne to, takže orestovanú zeleninku zatiaľ čo robíme lososa treba krátko prehriať alebo ju mať odloženú v hrnci na nahriatej platni. A to horúce glazé to zohreje, ale podľa mňa nie dostačujúco, takže radšej prehriať.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Evicka, krasny lososik, Zdenek je macher. PEknu jeho fotku si tu dala ;) a co hovoris na slovensku verziu a jara zideka?

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Evinka,to je ale paradny losos:))a limetkove glaze musi mat "grády",to by mi urcite chutilo:)no,nezostava mi nic ine ,len vyskusat:)))

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Adusha: Adi ďakujem. Hehe ta fotka Pohlreicha - ja sa len na neho pozriem a musím sa smiať. Jaro Židek je tiež fajn, ale Zdeňek je proste Zdeňek. A to už beží slovenská verzia Ano, šéfe???No to by bolo fakt super, lebo táto relácia je na SK extrémne nutná!

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Martinka vďaka. Lososík bol veľmi chutný, možno aj preto, že bol robený na masielku. No a glazé bolo proste skvelé, určite ti doporučujem vyskúšať. Istotne si pochutnáš!!

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Evinka, s tebou som sa zozanamila prave cez lososa :), jeden z tvojich skorsich receptikov na mmb, lososa s provensalskymi bylinkami som vtedy vyskusala a odvtedy ho tak pripravujem castejsie :) A hla, dalsi skvely lososi receptik od teba, vyzera ukazkovo!

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Evitchka: ďakujem Evička. xixi, pamätám si, pamätám..:)))A veľmi sa tomu teším Evíček, že sa ti páči ten jednoduchý provensálsky lososík.
    receptíky na lososa tu budú pribúdať, lebo k tejto rybke mám vrúcny vzťah:) Tak dúfam, že ťa Evík budem aj naďalej inšpirovať...

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Evka na tohto lososa si musím dať pozor aby mi neodplával v množstve receptíkov čo chcem skúsiť:)Vyzerá fantasticky:)

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Evicka,
    ano, relacia uz bezi, boli dve relacie uz, chodi to v pondelok vecer na jojke. JA som videla len druhe vydanie, take zmiesane pocity mam zatial, Jaro si sice pan kuchar, ale na Zdenka jasne ze nema. Ale uvidime v dalsich castiach, snad to bude lepsie. Jaro si totiz dost ffle pod nos, takze miestami mu nieje rozumiet a este ma hrozne irituje to ceske Ty volé. No, si inak predstav, ze v tej restike kde bol teraz nemali ani mlyncek na korenie a pouzivali iba ten hnusny mletý popol, hnus!

    OdpovedaťOdstrániť
  15. AjkaR.: Adi, ďakujem, no veru nezabudni na tohto lososíka, lebo to by bola fakt škoda, je moc mňam!

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Adusha: Andrejka no vidíš a ja som o tom ani netušila...Musím aj ja kuknúť. To je super, že to fičí aj u nás. Som zvedavá ako sa to bude pozdávať mne...Ale nejako podvedome tiež cítim, že na Pohlreicha sa to chytať nebude...Zdeňek je proste veľmi výrazný typ a to sa do takejto relácie úplne hodí. No a som zvedavá aj na tie naše reštiky, dúfam, že tam nebude aj nejaká, do ktorej chodievam jesť a zistím, že v kuchyni je to katastrofa:))

    OdpovedaťOdstrániť
  17. autorka, rozmysli si ci je to Zdeňek alebo Zdeněk

    OdpovedaťOdstrániť
  18. Anonymný: pardón, v príspevku už som opravila, žiaľ v komentároch to neopravím.

    OdpovedaťOdstrániť
  19. Wygląda to super. Pozdrawiam.

    OdpovedaťOdstrániť
  20. Wygląda bardzo aptyecznie. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpovedaťOdstrániť