pondelok 27. decembra 2010

Povesťami opradená drážďanská štóla


















Mám veľmi rada koláčiky, ktoré majú svoju históriu a ukrývajú nejaký príbeh. A štóla takýmto koláčikom rozhodne je! Okrem toho, že jej pečenie má kresťanský podtón a má znázorňovať Ježiška zabaleného do perinky, tak o nej kolujú aj mnohé iné povesti. O jej vzniku sa napríklad rozpráva toto: Keď ešte Sasko, ktorého hlavným mestom boli Drážďany, nebolo protestantské, muselo Svätej stolici v Ríme každý rok v období Veľkej noci dodať určité stanovené množstvo čerstvého masla. Ale nech robili, čo chceli, aj tak tento nedobrovoľný dar prišiel vždy potuchnutý a nestretol sa so želanou priazňou. Až kým istý vynachádzavý pekár neprišiel na myšlienku "zabaliť" maslo do trvanlivého pečiva, ktoré aj tak chutí najlepšie až niekoľko týždňov po upečení. A odvtedy cestu do Talianska vydržalo maslo i pečivo.
Na druhej strane nie je z tohto príbehu jasné, ako a prečo sa z tohto koláča stala vianočná špecialita. Traduje sa, že vraj v čase, keď sa začalo pomaly pochybovať o autorite Ríma, začali ju piecť na protest proti prísnym pôstnym predpisom v čase adventu.
Či už tak alebo onak, ja som za objavenie štóličky nesmierne vďačná, veď ju už pekávam hádam od 13 rokov. A to stále dokolečka dokola podľa toho istého receptu, ktorý mám už ani neviem odkiaľ, ale je osvedčený a ja sa ho držím presne podľa hesla mojej polovičky: "Čo je dobré, to netreba meniť" :)

A hľa tu je receptík (nie žeby som ho nemala už vložený na MMB, ale takýto skvelý receptík si zaslúži zopáčko:)

Potrebujeme:
1/2 kocky čerstvých kvasníc * 80g práškového cukru * 150ml vlažného mlieka (prípadne aj viac podľa potreby) * 500g polohrubej múky * 240 g rozpusteného masla (nie Masielko, Hera a pod.!) * 1/2 čajovej lyžičky soli * 50g nahrubo posekaných nelúpaných mandlí (prípadne lieskovcov alebo vlašských orechov) * 50g kandizovanej citrónovej kôry * 50g kandizovanej pomarančovej kôry * 50g kandizovaných čerešní * 100g hrozienok * 1/2 čajovej lyžičky postrúhanej sušenej citrónovej kôry * práškový cukor na posypanie


Začneme tým, že asi 2 hodiny pred pečením (najlepšie cez noc) naložíme všetko posekané kandizované ovocie aj s hrozienkami do rumu (komu došiel rum - ako mne, môže použiť mandľový likér Amaretto, poprípade môžte zmiešať rum s vodou - aby ste zbytočne nemíňali veľa rumu, lebo kandizované ovocie,ktorého je celkom dosť by malo byť úplne zaliate).

Na kvások rozpustíme vo vlažnom mlieku rozdrobené droždie a 2 polievkové lyžice cukru. Prikryté necháme v teple kysnúť asi 10-15 minút. Do väčšej misy dáme preosiatu múku so soľou, 180g rozpusteného masla, vlažné mlieko a zvyšný cukor. Pridáme kvások a vypracujem cesto (cesto nesmie byť tuhé - ak sa tak stane pridáme mlieko). Prikryjeme utierkou a necháme na teplom mieste kysnúť asi 1 hod. Do vykysnutého cesta vmiešame posekané mandle, odkvapkané posekané kandizované ovocie, hrozienka. Cesto necháme znovu kysnúť asi 1 hod. Z cesta vytvoríme oválny bochníček (tradične sa do neho urobí ešte priehlbina, do ktorej sa preklopí polovica cesta). Dbáme na to, aby nám hrozienka zo štóly veľmi nevytŕčali, lebo by pravdepodobne ako prvé zhoreli, takže ich pekne pozatláčame do cesta. 
Štólu pečieme vo vyhriatej rúre na dobre vymastenom plechu (prípadne v špeciálnej forme na štólu) asi 60 min.(uvedený čas platí pre plynovú rúru, v elektrickej sa pravdepodobne upečie aj za kratší čas, preto štólu počas pečenia priebežne kontrolujeme). Aby cesto v rúre lepšie držalo tvar môžme ho obtočiť zloženými pásikmi alobalu, ktoré po upečení odstránime. Nič nie je stratené ani v prípade, že sa cesto teplom viac "rozkydne" po plechu - vtedy upečenú štólu rozrežeme po dĺžke a obidve polovice nakrájame na pekné plátky. Horúcu štólu potierame zvyšným rozpusteným maslom tak dlho, až kým povrch neprijme žiadny tuk a posypeme v hrubšej vrstve práškovým cukrom (keď sa prvá vrstva cukru vsiakne, posypeme hrubo ešte raz).
Skladujeme ju zabalenú v alobale a utierke na chladnom mieste. Najlepšie chutí, keď sa upečie 2-3 týždne pre Vianocami, pretože vtedy sa v nej lepšie rozložia všetky chute a vône...

6 komentárov:

  1. Evka tak túto tvoju štólu som piekla minulý rok cez sviatky a môžem len potvrdiť že je výborná a plánujem ju zaradiť aj do novoročného raňajkového jedálnička.-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. No,a tuto tvoju povestnu stolu som este tiez neskusala..dufam,ze na rok sa mi to uz podari..joj,a moc sa tesim novym receptikom a krasnym foteckam,uz som sa nevedela dockat:))
    (mauka)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Andrejka: dakujem krasne, to ma moc tesi, ze tato stolicka vam chutila a este viac, ze ju ides piect znova :) nech vam chuti a nech vas ochrani pred chorobami a vsetkym zlym -ako hovori povest...!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Mauka: chichi, tak to ju musis rychlo vyskusat, lebo je veeelmi dobra, ale musi nejaky ten cas odlezat, aby chutila tak ako ma...a pochvalu foteciek si obzvlast cenim, kedze moje fotenie je zatim viac-menej formou pokus-omyl:))))

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Evka, dakujem ti za krasne clanky, o povode stoly aj o povode pannetone som sa dozvedela nove veci ;) velmi dobre sa to cita ;) a opat, vuav!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Andrea: Adi ja dakujem za mily komentarik, som rada, ze ta clanky bavia, ja milujem citat si o vzniku, historii, legendach, ktore koluju o znamych jedlach...takze ak znovu objavim nieco zaujimave, urcite to pridam sem na blog.

    OdpovedaťOdstrániť